سفیدک (شوره) در بتن

سفیدک (شوره) در بتن

زمانی که نمک های محلول و سایر مواد قابل پخش در آب به سطح بتن و ملات می آیند، شوره زنی در بتن ایجاد می شود. شوره زنی در بتن می تواند پس از قرار گرفتن بتن با سن کم (قبل از تکمیل فرایند هیدراتاسیون بتن) در معرض رطوبت باشد. همچنین چنانچه کیفیت مصالح و سیمان مصرفی در بتن مناسب نباشد، ممکن است در سنین بالا هم در شرایط مرطوب به تدریج اتفاق بیفتد. شوره زنی برای بتن ضرر دارد. زیرا علاوه بر لک شدن و ایجاد ظاهری زشت، فرآیند کربناسیون را نیز سرعت می بخشد. در بتن مسلح به دلیل کربناته شدن و افزایش نفوذپذیری، احتمال خوردگی فولاد افزایش می یابد. بنابراین انتخاب و استفاده از مصالح بتن مرغوب، سنگدانه ها و افزودنی های شیمیایی ضروری است. بتن رنگ روشن شوره را بسیار کمتر از بتن تیره نشان می دهد.

دلایل بروز

1. ساخت بتن با نسبت آب به سیمان زیاد. تخلخل بالا امکان حرکت محلول های آب و نمک را فراهم می کند. با افزایش سن بتن، آب به مواد بتن (آهک آزاد) غالب میشود. و در حین عبور از حفرات مویین ایجاد شده، تمکهای محلول را به سطح بتن می آورد. در اثر این پدیده بتن شوره میزند.

2. نفوذ آب به سطح سازه بتنی و بخار شدن آن و ایجاد نمک را می توانیم به عنوان مهمترین دلیل سفید شدن بتن نام ببریم. برای جلوگیری از شوره زنی در بتن باید باید به لایه بندی و عایق بندی بتن دقت داشته باشید. بهتر است بدانید اگر عایق بندی بتن به خوبی اجرا نشود، امکان دارد که آب به سطح بتن وارد گردد و بتن شوره بزند.

3. زهکشی نامناسب نیز دیگر دلیل سفید شدن بتن است. بهتر است زهکشی بتن توسط افراد متخصص انجام شود. در غیر این صورت ممکن است شوره در بطن بتن به وجود آید.

4.  اگر ترک های دیوارها به خوبی پوشانده نشوند و یا بندکشی ضعیف باشد باعث نفوذ آب به داخل آنها می شود.

5. عمل آوری (کیورینگ بتن) ناکافی که ممکن است املاح هیدراته نشده را در نزدیکی سطح بتن باقی بگذارد.

6. قرار گرفتن در معرض باران یا سایر منابع آب (رطوبت اجازه می دهد تا نمک ها به سطحی منتقل شوند که در آنجا با تبخیر آب جمع می شوند)

7. سرعت آهسته تبخیر آب باعث می‌شود نمک‌ها به سطح نفوذ کنند. (به همین دلیل است که شوره زدن بتن در ماه‌های زمستان بیشتر مشکل‌ساز می‌شود؛ در تابستان، دمای بالا ممکن است باعث تبخیر و در نتیجه رسوب نمک‌ها در بتن شود)

روشهای رفع سفیدک (شوره) در بتن

1. اولین و ساده‌ترین راه رفع شوره بتن، پاک سازی رطوبت با شستن آنها است که باعث از بین رفتن سفیدی بتن می شود. برای حذف آب موجود در شکاف های بتن، از وکیوم استفاده کنید. اگر این روش برای برطرف کردن شوره‌ها جوابگو نبود، می‌توانید از برس‌های غیر فلزی کمک بگیرید.

2. استفاده از سرکه یا اسید هیدروکلریک در قسمت های شوره زده، راه حل دیگر این مشکل می باشد. همچنین اگر از محلول های اسیدی برای از بین بردن شوره بتن و لکه های سفید استفاده می کنید، از جوش شیرین یا هر محصول قلیایی مشابه دیگری برای کنترل اسیدیته و PH بتن استفاده نمایید.

3. بهترین و موثرترین روش جلوگیری از ایجاد لکه های سفید بر روی بتن، استفاده از پوزولان در بتن می باشد. این مواد با نام پودر ضد شوره بتن هم در بازار شناخته میشوند. در واقع استفاده از پوزولان در بتن با کاهش نفوذپذیری مانع ورود آب و رطوبت به درون بتن می شود. از طرفی با مصرف کلسیم و آهک موجود در بتن طی واکنش پوزولانی، دیگر نمک نامحلولی در ساختار نیست که بتن را دچار شوره زدگی بکند.

نتیجه گیری:

پپیشگیری بهترین روش جلوگیری از بروز سفیدک در بتن است. پیشنهاد میشود ضمن ارتباط با مجموعه ما قبل از انجام پروژه، از انواع پوزولانهای موجود در سبد محصولات پوزولانی بهره مند شوید. پیشنهاد مجموعه ما استفاده از سیمان سبز به عنوان تنها سوپر پوزولان موجود در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزودن به سبد خرید