انواع سرباره در صنایع ذوب آهن و فولاد سازی

انواع سرباره در صنایع

در صنايع آهن و فولادسازي، دو نوع سرباره وجود دارد: 1) سرباره كوره بلند (سرباره آهن خام) و 2) سرباره فولادسازي. انجمن آزمون و مواد آمريكا (American Society of Testing & Materials) برای سرباره تعریفات خاصی دارد

1- سرباره كوره بلند: تركيبي است غيرفلزي كه داراي سيليكات‌ها و آلومينوسيليكات‌هاي كلسيم و ساير عناصر بازي است. این ماده در كوره بلند به همراه آهن خام به‌ صورت مذاب توليد مي‌شود.

2- سرباره فولاد سازي: تركيبي غيرفلزي است كه داراي سيليكات‌هاي كلسيم، فريت‌هاي كلسيم و اكسيدهاي آهن، آلومينيوم، منگنز، كلسيم و منيزيم است. این ماده به طور همزمان با فولاد توليد مي‌شود.

با توجه به اين تعريف‌ها، مشخص مي‌شود كه اين دو دسته سرباره، از لحاظ تركيب شيميايي اختلاف زيادي باهم دارند. سرباره كوره بلند بر خلاف سرباره فولادسازي كه تركيبات متنوعي دارد، تركيبي نسبتاً يكنواخت دارد. اين يكنواختي تركيب سرباره كوره بلند، سبب ساده‌تر شدن كاربرد آن شده است. در مقابل، وجود تركيباتي نظير اكسيد آهن در سرباره فولادسازي، استفاده از اين محصول را به‌ ويژه در صنايع سيمان محدود كرده است. ويژگي‌هاي فيزيكي هر يك از اين دو دسته ثابت نيست. خصوصياتي نظير وزن، اندازه دانه و ويژگي‌هاي ساختاري بر حسب نوع فرآيند توليد سرباره، تغيير مي‌كند.

انواع سرباره در صنایع

بر اساس نوع خنک شدن، انواع مختلفی از سرباره‌ها وجود دارد که عبارتند از:

  • سرباره خنک شده در هوای آزاد.
  • سرباره پف کرده یا دمیده.
  • سرباره گلوله شده.
  • سرباره دانه‌ای کوره.

نحوه ایجاد ساختار شیشه ای در سرباره

اگر سرباره آهن به‌ وسیله آب، به سرعت سرد و جامد شود، به صورت شیشه‌ای درمی آید. در این فرایند ساختار کریستالی تشکیل نمی‌شود. این روش باعث بوجود آمدن قطعاتی به اندازه ماسه می‌شود که معمولاً ترد هستند. ساختار فیزیکی و اندازه دانه‌ها به ترکیب شیمیایی سرباره، دمای آن در زمان خنک کردن بوسیله آب و روش خنک کردن آن بستگی دارد. هنگامی‌که این محصول شکسته و آسیاب می‌شود، به ذرات ریزی تبدیل شده که سرباره دانه‌ای کوره (GGBS یا GBFS یا GGBFS) نامیده می‌شوند و دارای خاصیت سیمانی بوده و می‌توانند به عنوان ماده جایگزین سیمان در بتن استفاده شوند.

جهت بهره مندی از واکنش پوزولانی مطلوب در بتن، سرباره بایستی دارای ویژگیهای زیر باشد.

  • سرباره آهن (سرباره کوره بلند) باشد.
  • بایستی از نوع سرباره سریع سرد شده (rapid child) باشد.
  • دارای بلین (ریزی) برابر و یا بیشتر از سیمان معمولی باشد.

نوع سرباره تولید شده در شرکت بنا بنیان زیست فناور بر اساس جدید ترین روشهای تولید و آسیاپ پوزولانهای فعال شکل گرفته است. سرباره کوره بلند از نوع سریع سرد شده است که با بلین بین 4000 الی 4500 تولید شده است. این پودر را میتوان تا 50 درصد جایگزین سیمان پرتلند کرد. طی واکنش پوزولانی ایجاد شده هم مقاومت و دوام بتن در بلند مدت بسیار بهبود میابد.

جهت ثبت سفارش، اخذ اطلاعات تکمیلی و خرید پودر سرباره آهن از این لینک استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزودن به سبد خرید